Rozdział 3. Ocena przedsiębiorstwa z punktu widzenia inwestora - wersja zaawansowana
EFEKTY KSZTAŁCENIA
Po zakończeniu studiowania tego rozdziału, powinieneś umieć wykonać następujące zadania:
- Wskazać podstawowe rodzaje metod podejmowania decyzji inwestycyjnych.
- Scharakteryzować etapy analizy fundamentalnej.
- Opisać szczegółowo najważniejsze obszary analizy sytuacyjnej spółki.
- Opisać analizę SWOT.
- Scharakteryzować pięć sił Portera.
- Opisać macierz BCG.
- Opisać macierz Ansoffa.
- Scharakteryzować bilans, rachunek zysków i strat oraz rachunek przepływów pieniężnych.
- Scharakteryzować podstawowe grupy wskaźników finansowych.
- Scharakteryzować metody wykorzystujące rachunek przepływów pieniężnych.
- Opisać istotę i podstawowe metody wyceny akcji.
- Opisać sposób przeprowadzania wyceny metodami mnożnikowymi.
- Opisać sposób przeprowadzania wyceny metodami zdyskontowanych przepływów pieniężnych.
Wykład wideo
Podręcznik multimedialny
3.1. Podejmowanie decyzji inwestycyjnych dotyczących akcji i obligacji – wprowadzenie
Najbardziej popularne instrumenty finansowe, w które inwestują osoby indywidualne (ale również instytucjonalni inwestorzy), to oczywiście akcje i obligacje (oraz inne instrumenty dłużne, takie jak instrumenty rynku pieniężnego). W tym rozdziale przedstawimy najważniejsze narzędzia pomocne w podejmowaniu decyzji o inwestowaniu w akcje i obligacje, przy czym rozważania skoncentrujemy na wyborze spółki, która jest emitentem akcji bądź obligacji.
W pierwszej kolejności rozważmy inwestycję w obligacje spółki. Jak wiadomo, dochód z inwestycji w obligacje zależy od tego, czy obligacja będzie przetrzymana do terminu wykupu, czy zostanie sprzedana przed wykupem. Zasady są następujące:
1. W przypadku przetrzymania obligacji do terminu wykupu, dochód z inwestycji w obligacje zależy od:
- wielkości odsetek,
- tego, czy emitent wypłaci odsetki,
- stopy, po których odsetki będą reinwestowane w okresie do terminu wykupu obligacji,
- tego, czy emitent wypłaci wartość nominalną w terminie wykupu obligacji.
2. W przypadku sprzedaży obligacji przed terminem wykupu, dochód z inwestycji w obligacje zależy od:
- wielkości odsetek,
- tego, czy emitent wypłaci odsetki (do momentu sprzedaży obligacji),
- stopy, po których odsetki będą reinwestowane w okresie do sprzedaży obligacji,
- ceny sprzedaży obligacji na rynku wtórnym.
Wynika z tego, że są dwa podstawowe rodzaje ryzyka w inwestowaniu w obligacje spółek:
- ryzyko niedotrzymania warunków przez emitenta;
- ryzyko stopy procentowej.
Ryzyko niedotrzymania warunków oznacza, że emitent może nie wypłacić odsetek i/lub nie wypłacić wartości nominalnej obligacji. To ryzyko jest kluczowe dla inwestującego w obligacje. Oceny tego ryzyka dokonuje
Ryzyko niedotrzymania warunków oznacza, że emitent może nie wypłacić odsetek i/lub nie wypłacić wartości nominalnej obligacji. To ryzyko jest kluczowe dla inwestującego w obligacje. Oceny tego ryzyka dokonuje się poprzez ocenę kondycji (przede wszystkim finansowej) danej spółki.
Pogorszenie się tej kondycji powoduje, że rośnie prawdopodobieństwo, że spółka nie dotrzyma zobowiązań, co oznacza straty z inwestycji w obligacje tej spółki. Problem analizy kondycji finansowej spółki jest omówiony w dalszej części tego rozdziału. Ryzyko stopy procentowej oznacza, że wartość obligacji – a w konsekwencji jej cena rynkowa – zmienia się w wyniku zmiany stóp procentowych na rynku. Zjawisko to dotyczy obligacji o stałym oprocentowaniu i obligacji zerokuponowych. Ma to znaczenie dla dwóch czynników determinujących dochód z inwestycji w obligacje:
- stóp reinwestowania odsetek w okresie do wykupu obligacji;
- ceny sprzedaży obligacji (przed terminem wykupu) na rynku wtórnym.
Ilustrują to następujące zasady:
- wzrost stóp procentowych powoduje wzrost dochodu z tytułu reinwestowania odsetek oraz spadek ceny obligacji;
- spadek stóp procentowych powoduje spadek dochodu z tytułu reinwestowania odsetek oraz wzrost ceny obligacji.
Z kolei rozpatrzymy inwestycję w akcje spółki. W tym przypadku zestaw metod analizy inwestycji (w porównaniu z inwestycją w obligacje) jest szerszy. Dochód z inwestycji w akcje zależy, po pierwsze od zmian cen akcji, po drugie od wielkości wypłaconych dywidend.
W ocenie spółki przez inwestora kluczową rolę odgrywa tzw. analiza fundamentalna. Dotyczy ona badania kondycji spółki, a zatem może być wykorzystana nie tylko przy inwestycjach w akcje, ale również przy inwestycjach w obligacje emitowane przez daną spółkę. Jej narzędzia są szeroko omówione w dalszych rozważaniach tego rozdziału.
Oprócz analizy fundamentalnej w inwestycji w akcje stosowane są również inne metody podejmowania decyzji. Często traktuje się je jako metody komplementarne, co oznacza, że można je stosować w połączeniu z metodami analizy fundamentalnej.
Przedstawimy tu krótko te inne podejścia.
Analiza kursów akcji
W tym podejściu nie jest przeprowadzana analiza fundamentalna, lecz analiza kształtowania się cen akcji (jak również wielkości obrotów daną akcją) w przeszłości, zwłaszcza tej niezbyt odległej. Istota tej metody to założenie, że cena wynika z działania sił popytu (inwestorów chcących kupić dane akcje) i sił podaży (inwestorów chcących sprzedać dane akcje), a uczestnicy rynku dokonali analizy kondycji spółki, co determinuje właśnie popyt lub podaż.
Dawniej w analizie kursów akcji dominowała tzw. analiza techniczna. Jej narzędzia można zaliczyć do dwóch grup:
- analiza wykresów cen akcji, w których stosujący analizę techniczną starają się znaleźć pewne graficzne prawidłowości (tzw. formacje techniczne), pozwalające na wygenerowanie sygnału zakupu lub sygnału sprzedaży akcji;
- analiza niezbyt skomplikowanych wskaźników (tzw. wskaźników technicznych), obliczanych na podstawie cen akcji i wielkości obrotów, które również pozwalają na wygenerowanie sygnału zakupu lub sygnału sprzedaży akcji.
Obecnie analiza kursów akcji przeprowadzana jest często za pomocą bardzo zaawansowanych metod matematycznych. Metody te polegają na konstrukcji pewnej, czasem bardzo skomplikowanej funkcji, w której zmienną zależną (wyjście systemu) jest prognoza ceny akcji, zaś zmiennymi niezależnymi (wejście systemu) są różne czynniki mogące mieć wpływ na cenę akcji, takie jak np. cena akcji poprzedniego dnia, zysk netto itp.
Jedną z najprostszych funkcji jest tzw. funkcja autoregresji, dana wzorem:
P(t) = α ‧ P(t-1) + e(t)
W tej funkcji aktualna cena akcji jest funkcją ceny z dnia poprzedniego oraz innych elementów mających wpływ na cenę (zawiera je zmienna oznaczona symbolem e(t)). Współczynnik α określa, jaka „część” ceny akcji z dnia z poprzedniego dnia ma wpływ na obecną cenę. Zmienna e(t) odzwierciedla łączny wpływ innych czynników, mających wpływ na cenę akcji, przy czym przyjmuje się założenie, że dodatni i ujemny wpływ tych czynników w przybliżeniu „znosi się”.
Analiza portfelowa
Ta metoda stosowana jest w odniesieniu do większej liczby spółek, w które dokonywana jest inwestycja. Wtedy inwestor tworzy tzw. portfel inwestycyjny. Istota analizy portfelowej polega na takim doborze spółek do portfela, aby dochód z inwestycji w ten portfel był jak najwyższy, ale jednocześnie ryzyko inwestycji w ten portfel było jak najniższe. Stosowane są tu narzędzia mające u podstaw metody statystyczne, co w efekcie prowadzi do dwóch zasad:
- dochód z inwestycji jest określony jako wartość oczekiwana rozkładu stóp zwrotu portfela inwestycji;
- ryzyko inwestycji jest określone jako odchylenie standardowe rozkładu stóp zwrotu portfela inwestycji.
Wartość oczekiwana rozkładu stóp zwrotu portfela jest to średnia ważona oczekiwanych stóp zwrotu spółek w portfelu, przy czym wagami są udziały wartościowe spółek w portfelu.
Bardzo ważną właściwością cechuje się odchylenie standardowe rozkładu stóp zwrotu portfela inwestycji, będące miarą ryzyka inwestycji w ten portfel, mianowicie: Odchylenie standardowe rozkładu stóp zwrotu portfela inwestycji zależy od:
- odchylenia standardowego stóp zwrotu spółek w portfelu – im niższe, tym niższe ryzyko inwestycji;
- współczynnika korelacji stóp zwrotu spółek w portfelu – im niższy, tym niższe ryzyko inwestycji.
Oznacza to, że na ryzyko inwestycji w portfel spółek wpływ ma nie tylko ryzyko pojedynczych spółek, lecz również to, w jaki sposób stopy zwrotu z inwestycje tych spółek są powiązane.
Analiza behawioralna
Większość metod podejmowania decyzji inwestycyjnych zakłada, że inwestor jest racjonalny, np. podejmuje decyzje zwiększające jego dochód lub zmniejszające jego ryzyko. W rzeczywistości jednak często jest inaczej – decyzje podejmowane przez inwestorów mogą odbiegać od racjonalności. Jest tak, gdyż:
- podjęcie racjonalnej decyzji inwestycyjnej wymaga często dość skomplikowanej analizy, co przekracza możliwości przeciętnego inwestora;
- inwestor może kierować się innymi przesłankami, niż maksymalizacja dochodu, może na przykład inwestować w tzw. spółki społecznie odpowiedzialne, a więc np. spółki szanujące środowisko, dbające o mniejszościowych akcjonariuszy itp.;
- na rynku kapitałowym inwestor może ulegać emocjom, na przykład podporządkować się zachowaniom stadnym, czyli ulegać nastrojom tłumu.
Ważne jest zatem, aby inwestor nie ulegał inklinacjom mającym podłoże behawioralne, lecz starał się postępować racjonalnie. Często popełniane błędy mogą wynikać z nadmiernej pewności siebie inwestora, tzn. z przesadnego zaufania do własnej wiedzy i umiejętności. Przekonanie indywidualnego inwestora, że jest lepszy od przeciętnego inwestora na rynku jest z reguły niczym nieuzasadnione, prawdopodobnie jest dokładnie odwrotnie.
Innym wnioskiem z powyższych rozważań jest to, że warto obserwować zachowania innych podmiotów na rynku. W warunkach krajów rozwiniętych, np. rynku amerykańskiego, informacje o nastrojach uczestników rynku mogą pochodzić z mediów społecznościowych, przede wszystkim z aktywności w Twitterze, którego uczestnicy zamieszczają wpisy (tweety) o akcjach poszczególnych spółek. Pogłębiona analiza tweetów może pomóc w zorientowaniu się co do nastrojów rynku, a więc intencji uczestników odnośnie do kupna lub sprzedaży akcji danej spółki. Jednak do takiej pogłębionej analizy tweetów niezbędne jest stosowanie zaawansowanych metod, co raczej przekracza możliwości przeciętnego inwestora.
Należy również pamiętać, że korzystanie z informacji płynących z mediów społecznościowych niesie pewne zagrożenie, gdyż pewna część tych informacji to tzw. „fake news”, czyli fałszywe informacje, które są wprowadzane do sieci tylko po to, aby manipulować zachowaniem odbiorcy tych informacji.